Monday, January 21, 2013

Menjelang Sambutan Maulidul Rasul 1434h


Bayangkan apabila Rasulullah salallhu'laihiwassalm dengan izin Allah tiba-tiba muncul mengetuk pintu rumah kita..Baginda datang dengan tersenyum dan muka bersih di muka pintu rumah kita.Apa yang kita lakukan?Mestinya kita sangat berbahagia, memeluk baginda erat-erat dan lantas mempersilakan baginda masuk ke ruang tamu kita. Baginda tentu tersenyum..

Tapi barangkali kita minta pula Rasulullah menunggu sebentar di depan pintu kerana kita teringat video CD rated 18xxx ada di ruang tengah dan kita tergesa-gesa memindahkan dahulu video tersebut ke dalam.Baginda tentu tetap tersenyum..Atau barangkali kita teringat akan lukisan wanita setengah telanjang yang kita pasang di ruang tamu kita, sehingga kita terpaksa memindahkannya ke belakang secara tergesa-gesa. Barangkali kita akan memindahkan lafaz Allah dan Muhammad yang ada di ruang samping dan kita meletakkannya di ruang tamu. Baginda tentu tersenyum..

Bagaimana bila kemudian Rasullulah bersedia menginap di rumah kita? Barangkali kita teringat bahawa anak kita lebih hafal lagu- lagu barat daripada menghafa selawat kepada Rasulullah salallhu'laihiwassalm.Barangkali kita menjadi malu bahawa anak-anak kita tidak mengetahui sedikit pun sejarah Rasulullah kerana kita lupa dan lalai mengajari anak-anak kita.Baginda tentu tersenyum...

Barangkali kita menjadi malu bahawa anak kita tidak mengetahui satupun nama keluarga Rasulullah dan sahabatnya tetapi hafal di luar kepala mengenai kumpulan ROCK atau artis pujaan mereka.Barangkali kita terpaksa menukar kamar mandi menjadi ruang solat.Barangkali kita teringat perempuan di rumah kita tidak memiliki koleksi pakaian yang sesuai untuk berhadapan dengan Rasulullah s.a.w.Baginda tentu tersenyum..

Barangkali kita jadi malu apabila diketahui junjungan kita bahawa kita tidak pernah menjejakkan kaki ke masjid meskipun azan berbunyi.Baginda tentu tersenyum...Barangkali kita menjadi malu kerana saat Maghrib keluarga kita masih lagi sibuk di depan TV.Barangkali kita menjadi malu kerana keluarga kita tidak membaca Al-Quran.Barangkali kita menjadi malu kerana kita lebih mengejar kesenangan duniawi.Barangkali kita menjadi malu bahawa kita tidak mengenal tetangga-tetangga kita.Baginda tentu tersenyum..

Bayangkan Baginda bertanyakan kepada kita siapa nama tukang sampah yang setiap hari menyapu di depan rumah kita.Barangkali kita menjadi malu apabila Rasulullah bertanyakan tentang nama dan alamat tukang penjaga masjid di kampung kita.Betapa senyum baginda masih ada disitu.

Bayangkan apabila Rasulullah s.a.w tiba-tiba muncul di depan rumah kita..Apa yang kita lakukan?Masihkkah kita memeluk junjungan kita dan mempersilakan baginda masuk dan menginap di rumah kita? Atau dengan berat hati, kita akan menolak Baginda berkunjung ke rumah kerana hal itu akan sangat membuat kita kalut dan malu..Maafkan kami ya Rasulullah...Masihkah baginda tersenyum?senyum pilu..senyum sedih..dan senyum getir..Oh..Betapa memalukannya kehidupan kita saat ini di mata Rasulullah..

No comments:

KEJOHANAN MERENTAS DESA  SK LADANG KOTA BAHAGIA 2022 Tarikh : 03.06.2022 Hari : Jumaat Tempat : SK Ladang Kota Bahagia Masa : 08:00-10:00 pa...