Sunday, January 30, 2011

Banjir di jambatan luar Ldg Kota Bahagia








Beginilah keadaan banjir di jalan luar Ldg Kota Bahagia....Jambatan jalan dalam mesti da tenggelam....

SKLKB 2011




Motto / Cogan Kata Sekolah

ILMU MEMBAWA BAHAGIA

Visi Sekolah

CEMERLANG DALAM KURIKULUM, KOKURIKULUM DAN SAHSIAH DI DAERAH ROMPIN TAHUN 2012

Misi Sekolah

• MENCAPAI 100% MENGUASAI SEMUA MATAPELAJARAN
• MENCAPAI 20% KUALITI 5A
• MEWAKILI DAERAH ROMPIN DALAM
KOKURIKULUM
• MELAHIRKAN MURID YANG BERDISIPLIN DAN BERAKHLAK MULIA

Adakah anda tahu tentang sejarah sekolah?





SEJARAH SEKOLAH

Pada peringkat awalnya, Kota Bahagia yang dikenali sebagai Bandar 14, adalah kawasan hutan yang tidak didiami orang dan hanya terdapat beberapa buah kampong tradisional seperti Kampung Alai, Kampung Meripoh, Kampung Samak dan Kampung Lubuk Batu yang didiami oleh beberapa keluarga sahaja.

Kemudahan asas seperti api, air, jalanraya, sekolah dan sebagainya tidak ada. Kanak-kanak yang hendak bersekolah terpaksa pergi ke Sekolah Kebangsaan Kampung Aur, Bukit Ibam yang terletak kira-kira 40 km dari Kota Bahagia.

Perbadanan Ladang Tabung Haji membuka ladang kelapa sawit di sini dan membawa masuk ramai pekerja-pekerja dari luar. Oleh kerana anak-anak pekerja ladang memerlukan pendidikan sementara sekolah yang ada jaraknya terlalu jauh, Perbadanan Ladang Tabung Haji telah memohon kebenaran dari Jabatan Pelajaran Negeri Pahang untuk mendirikan sebuah sekolah di Kota Bahagia, di mana pihak Perbadanan bersetuju menyediakan bilik darjah dan kelengkapan yang lain.

Sekolah ini telah dibuka pada 01 Januari 1975. Pada peringkat awal 2 buah bangunan yang berdinding papan dan beratap zink telah dibina oleh Perbadanan Ladang Tabung Haji. Sekolah ini dikenali sebagai Sekolah Kebangsaan Bandar 14. Jumlah pelajar pada waktu itu seramai 40 orang dengan 4 orang tenaga pengajar. Dari setahun ke setahun bilangan pelajarnya telah meningkat dan pada tahun 1978 bilangan pelajarnya telah meningkat kepada 213 orang dengan 10 orang tenaga pengajar.

Pada tahun 1980 Jabatan Pelajaran Negeri Pahang telah membina bangunan baru bagi menampung bilangan pelajar yang semakin ramai. Pelajarnya datang dari Ladang Kota Bahagia serta kampong tradisional di sekitar ladang ini iaitu Kampung Merepoh, Kampung Lubok Batu dan Kampung Tenggalong. Pada tahun 1983 bilangan pelajarnya seramai 356 orang, 16 orang guru dan 2 orang pekerja.

Mereka yang bertanggungjawab menubuhkan sekolah ini pada peringkat permulaan, terdiri daripada 4 orang jawatankuasa bertindak iaitu:
-. En Mohd Yunus bin Mohd Aris -Pengurus Ladang Kota Bahagia
.- En Abdul Rahman bin Sentul -Wakil penduduk Kota Bahagia
.- Tn Haji Yusof bin Said, PJK. -Ketua kampong Lubuk Batu
.- En Salleh bin Musa -Wakil Penduduk Kg Lubuk Batu

Pada 01 Mac 1985 sekolah ini diistiharkan dengan nama baru iaitu Sekolah Kebangsaan Ladang Kota Bahagia, PahangTenggara.

Thursday, January 27, 2011

Sekolah Kami,Kebanggaan Kami...




Lagu Sekolah

Bersama hasrat yang suci dan mulia
Menjunjung cita negara
Untuk berbakti di hari muka
Berjaya maju berjasa

Degan slogan pegangan kita semua
Ilmu membawa bahagia
Berusaha kita demi untuk negara
Tekun usaha tetap berjaya

Berbagai kaum, berbilang bangsa
Berpayung disatu naungan
Menimba ilmu pelita diri
Di sekolah yang mulia ini

Ke arah prestasi kecemerlangan
Ikrar dan janji kami
Untuk berbakti jasamu dikenang
Majulah maju SKLKB

Pra Sekolah SKLKB





PERANAN PENDIDIKAN PRASEKOLAH

Pendidikan Prasekolah berperanan menyuburkan potensi kanak-kanak dalam semua aspek perkembangan, menguasai kemahiran asas dan memupuk sikap positif sebagai persediaan untuk masuk ke sekolah rendah.

RASIONAL
Pendidikan Prasekolah adalah satu program untuk membantu kanak-kanak daripada
keluarga miskin mendapat pendidikan awal. Oleh yang demikian, pendidikan awal
kanak-kanak yang berkualiti dan terselaras adalah penting bagi perkembangan
kanak-kanak secara menyeluruh dan merupakan salah satu strategi awal untuk
sumber manusia yang lebih kreatif, berdisiplin dan produktif
untuk mengisi kehendak wawasan 2020.

OBJEKTIF

Pendidikan Prasekolah membolehkan murid :-

1.Mempunyai sifat peribadi, pewatakan dan konsep kendiri yang positif untuk menjadi warga yang patriotik.
2.Menggunakan Bahasa Melayu dengan betul dan memperkembangkan kemahiran berkomunikasi.
3.Mengamalkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan seharian untuk murid beragama Islam.
4.Mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian.
5.Mempunyai kemahiran kognitif, kemahiran berfikir dan kemahiran menyelesaikan masalah.
6.Mempunyai kematangan emosi dan kemahiran sosial.
7.Mempunyai kecerdasan dan kemahiran fizikal serta mempraktikkan amalan-amalan kesihatan dan keselamatan yang baik.
8.Mempunyai daya kreativiti dan estetika untuk menghargai keindahan alam dan warisan budaya.
9.Menggunakan Bahasa Inggeris dalam interaksi seharian selaras dengan kedudukannya sebagai Bahasa Kedua.

Menjaga Kesihatan

Menjaga kesihatan adalah dituntut oleh Agama. Banyak cara menjaga kesihatan tubuh badan maupun dari segi sains dan diajar oleh Al-Quran antaranya adalah seperti:-
1. Bersenam @ beriadah.
2. Makan Pil melangsingkan badan.
3. Mengawal makanan.
Tahukah anda mengamal minum secawan air teh "O" setiap pagi boleh
mengawal berat badan anda. Isyaallah jika anda mengamalkannya, berat
badan anda akan berkurangan. (memang terbukti keberkesanan).

Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan
seperti:-
1. Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum
matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak
mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan
badan tak gemuk.
2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi.
Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).
3. waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud
sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak
dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang
membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah
menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala
yg tidak dipenuhi darah. dengan bersujud makan darah akan mengalir
ke ruang berkenaan.
4. dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur
dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama
susu. dikuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang
menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam
ikan mengandungi ion (-). jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan
maka terjadi tidakkan balas biokimia yng terhasil yang boleh merosakkan
usus kita.
5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis
hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzime
banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat
dalam air liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan
tidak (hadam)

Monday, January 24, 2011

Fokus j-QAF SKLKB 2011

jawi,QURAN,ARAB & FARDU AIN (j-QAF)

1. Memantapkan Pengurusan Unit j-QAF
2. Meningkatkan Kualiti Pelaksanaan Model dan Aktiviti j-QAF
3. Mempertingkatkan Mutu Rekod/Analisa dan Kualiti Penilaian Model-model j-QAF
4. Memantapkan Profesionalisme Guru-guru Program j-QAF

FOKUS 1: Memantapkan Pengurusan Unit j-QAF

PERANCANGAN/PROGRAM

1.Pengurusan Fail Unit j-QAF yang tersusun, bersistem dan dikemaskini
2.Pengurusan surat-menyurat Unit j-QAF
3.Pengurusan Dokumentasi, Rekod, Analisa dan Laporan Unit j-QAF
4.Pengurusan jadual P&P dan jadual Tasmik
5.Mempersiapkan bilik j-QAF sebagai bilik darjah kondusif dan ceria dengan
mengadakan gotong-royong menceriakan bilik j-QAF mengikut jadual secara berkala.
6.Mengadakan Mesyuarat Unit j-QAF mengikut prosedur dan jadual.
7.Mengadakan Perjumpaan khas dan permuafakatan yang cemerlang secara berkala.
8.Pengurusan stok peralatan Unit j-QAF
9.Pengurusan rekod penggunaan bilik j-QAF, Peralatan j-QAF dan Lawatan lebih teratur 10.Program khas peningkatan akademik Pendidikan Islam, j-QAF dan Bahasa Arab. 11.Membantu pengurusan Panitia Pendidikan Islam dan Panitia B. Arab.
12.Pengurusan PCG dan Peruntukan KBS yang maksima mengikut prosedur
13.Penyediaan anggaran kewangan untuk aktiviti-aktiviti j-QAF dan pembelian
peralatan stok
14.Pengurusan persatuan/kelab di bawah Unit j-QAF
-Kelab Seni Khat dan Tulisan Jawi
-Persatuan Bahasa Arab
15. Pengurusan Data E-Laporan 6 Bulan Unit j-QAF lebih mantap

FOKUS 2: Meningkatkan Kualiti Pelaksanaan Model dan Aktiviti j-QAF

PERANCANGAN/PROGRAM

1. Penambahbaikkan pelaksanaan model-model dan P&P dan Kokurikulum j-QAF:
- Kelas Pemulihan Jawi
- Kelas Khatam Al-Quran
- Kelas Tasmik
- Kelas Bahasa Arab
- Kem Bestari Solat

2. Pelaksanaan Aktiviti Unit j-QAF secara intensif:
- Kem Literasi Al-Quran (KLAQ) untuk murid-murid keciciran iqra’
- Kem Celik Jawi
- Kem Bahasa Arab
- Kem Bina Juara
- Majlis Khatam al-Quran (MKQ)

3. Membaiki Prestasi Pencapaian dalam Acara-acara yang disertai pelajar dalam Majlis Khatam al-Quran (MKQ) Peringkat Daerah/Negeri:

3.1 Pemilihan peserta Majlis Khatam al-Quran:
3.1.1 Tilawah al-Quran (L/P)
3.1.2 Kuiz j-QAF
3.1.3 Kalam Jamai’e (Bahasa Arab)
3.1.4 Dikir Barat (Bahasa Arab)
3.1.5 Peserta Khatam al-Quran

3.2 Mesyuarat penyelarasan MKQ
3.3 Pengurusan peserta pertandingan yang teratur mengikut prosedur.
3.4 Latihan intensif dan persediaan awal.
3.5 Persiapan peralatan dan keperluan pertandingan.
3.6 Persiapan mental dan motivasi berterusan.


FOKUS 3: Mempertingkatkan mutu Rekod/Analisa dan Kualiti Penilaian Model-model j-QAF

PERANCANGAN/PROGRAM

1. Ujian Khas j-QAF:
1.1 Mengadakan ujian saringan/ pengesanan/ diagnos untuk pemilihan murid pemulihan jawi.
1.2 Penilaian khas pencapaian Pemulihan Jawi.
1.3 Mengadakan Ujian dan Analisa jawi 6 bulan
1.4 Mengadakan Ujian dan Analisa al-Quran 6 bulan
1.5 Penilaian Kompetensi Murid dalam KBS

2. Pendokumentasian setiap program dipertingkatkan:
2.1 Rekod dan Analisa Kelas Pemulihan Jawi yang dikemaskini
2.2 Rekod dan Analisa Bacaan Al-Quran yang dikemaskini
2.3 Rekod, Analisa dan Refleksi Tasmik yang dikemaskini.
2.4 Rekod dan Analisa KBS yang dikemaskini
2.5 Rekod dan Analisa PKSR, Ujian dan peperiksaan Bahasa Arab

3. Ujian dan Peperiksaan Sekolah:
3.1 Peningkatan 5 % lulus dalam pencapaian ujian dan peperiksaan
3.2 Peningkatan Gred Kelulusan 5 %
3.3 Analisa ujian dan post-mortem.


FOKUS 4: Memantapkan Profesionalisme Guru-guru Program j-QAF

PERANCANGAN/PROGRAM

Pemantapan profesionalisme Keguruan dan etika kerja penjawat awam.
Memperbanyakkan penganjuran kursus dalaman (In House Training)
Bimbingan Rakan Sejawatan berterusan
Pemantapan pengetahuan dan kemahiran tentang j-QAF
Pemantapan penampilan diri dan sahsiah Guru-guru j-QAF

Sekian.

KEJOHANAN MERENTAS DESA  SK LADANG KOTA BAHAGIA 2022 Tarikh : 03.06.2022 Hari : Jumaat Tempat : SK Ladang Kota Bahagia Masa : 08:00-10:00 pa...